Франкфуртер Алгемайне Цайтунг: "Изгубеният слънчев панел"

Медийна цензура
 

Ню Тан Дайнъсти Телевижън не се излъчва в Китай

16 февруари 2009 г. - Близо 135 милиона евро е печалбата на третия по големина сателитен доставчик в света „Ютелсат” (Ойтелсат) за първите шест месеца на текущата финансова година (до 31 декември 2008 г.). Това е с цели 5% повече сравнение със същия период на предходната година. Изпълнителният директор Джулиано Берета с право се перчи със задоволителните резултати на ръководената от него компания. „Постигнатият растеж през първата половина на годината е силно ново доказателство за качеството на нашия бизнес модел - казва той - именно в кризисни времена като тези човек иска да допринесе за успеха”.

NTDTV вече не се излъчва в Китай

Но това, което по-късно обяви, е именно, че „значимостта на нашия стратегически избор” носи пълно удовлетворение, но остави лош вкус в Ню Йорк. Там е седалището на независимата телевизия Ню Тан Дайнъсти Телевижън (NTDTV). Тя е ръководена от китайци, живеещи извън Китай, които с удоволствие биха излъчвали нейните програми и в родината си – представляващи нецензурирани новини на китайски език.

В сътрудничество с „Ютелсат”?

До 16 юни м.г. телевизията наистина правеше това. Сигналът се излъчваше от сателит с име W5, собственост на „Ютелсат”. Но тогава нещата се промениха. Сателитният доставчик преустанови сигнала и се обоснова с техническа авария. В NTDTV в Ню Йорк вярват, че не това е причината. По думите на говорител на NTDTV „Ютелсат” са спрели сигнала преднамерено, с цел да угодят на китайското правителство, както и с надеждата да привлекат още бизнес от Китайската народна република. Това впечатление потвърди запис от телефонен разговор в Пекин, проведен между служител на правозащитната организация „Репортери без граници” и представител на „Ютелсат”. Служителят се представил за сътрудник на китайската цензура и благодарил за спирането на NTDTV, а другият благодарил за обаждането. Според него спирането станало факт след лична намеса от страна на изпълнителния директор на „Ютелсат” Берета.

Този инцидент доведе и до възмущението на политиците. Свободата на пресата е огромен проблем в Китай, каза евродепутатът Хелга Трюпел. Според нея много по-малко хора са щели да умрат от отровното мляко, ако бяха се осведомили за него от телевизията. И именно затова е жизненоважно да има свободен предавател, какъвто е NTDTV. Заедно с още четирима евродепутати тя инициира писмена декларация, в която към „Ютелсат” се апелира „настоятелно” да поднови „незабавно” излъчванията на телевизионния канал и да обясни защо това все още не се е случило. 477 от общо 785 евродепутати се подписаха под писмената декларация, в резултат на което тя се превърна в резолюция на Европейския парламент и беше оповестена официално.

Зависи от слънчевия панел

Резолюцията обаче не е нищо повече от едно благородно изявление. Въпреки това вече е ясно установено, че с темата ще трябва да се заемат Европейският съвет (в който участват президентът на ЕС и държавните глави на страните-членки) и Европейската комисия. И Трюпел се надява, че те най-малкото могат да окажат повече натиск отколкото Европейския парламент, въпреки че частната компания, регистрирана на парижката борса прекратява сключени договори, когато си поиска.

Във всеки случай излъчването на NTDTV към Китай засега е невъзможно, освен ако „Ютелсат” не пожелае. Докато компанията-доставчик отговаряше на въпроси с цел изясняване на ситуацията, гореспоменатият сателит W5 изгуби „безвъзвратно” един от слънчевите си панели. В резултат на това „за продължителен период от време” от него не може да се излъчва сигнал за югоизточна Азия, а само за Европа и средния Изток. Освен това от „Ютелсат” изтъкнаха, че нямат алтернатива за капацитета си, за да покрият азиатския регион. Наред с NTDTV, други клиенти на „Ютелсат” също са засегнати, ето защо не може да става въпрос за дискриминация на китайския клиент, който впрочем излъчва както и преди за Европа – чрез „Ютелсат”. Въпреки това изглежда малко вероятно сателитният доставчик да иска да се откаже от източноазиатския пазар.

Можете да разпечатвате и разпространявате всички статии публикувани на „Clearharmony” и тяхното съдържание, но Ви молим да цитирате източника.