"Спрете тази телевизия, за да започнем разговори"

Според запис на разговор, базирана във Франция сателитна компания се е поддала на натиска на китайския комунистически режим и е спряла излъчване на ТВ станция, която китайските власти определят като "чувствителна". Телевизията предава новини за и от Азия и по-специално Китай, и е единствената нецензурирана станция на китайски език. Записаният разговор е между разследващ журналист на организацията „Репортери без граници” и служител на сателитната компания Eutelsat в офиса й в Пекин.

Разследващият журналист е контактувал със служители на Eutelsat, казвайки, че е от Централния отдел за пропаганда на Китай. Той отправил запитване как се справя сателитната компания с международния натиск да възобнови излъчването на телевизията „Ню Танг Дайнъсти Телевижън” (New Tang Dynasty Television / NTDTV) - базирана в САЩ независима китайска телевизионна мрежа.

На 16 юни сателитната компания преустанови излъчването на NTDTV в Китай, поради „сериозни технически проблеми”. Но представители на организации за човешки права и NTDTV имат съмнения, че компанията се е поддала на натиска на Китай, произтичащ от безкомпромисното отразяване от NTDTV на нарушенията с човешките права в Китай.

В записът, с който разполага вестника, служителят на Eutelsat казва, че спирането на излъчването е предумишлено. Под натиска на китайските власти сателитната компания решила да изключи предавателя, излъчващ сигнала на NTDTV.

"Главният изпълнителен директор на компанията във Франция бе този, който взе решението да се спре сигнала на NTDTV", казва служителят на компанията. По думите му, причината за това са многократните жалби и напомняне от китайското правителство. Служителят казва още, че заради перспективите за бизнес с Китай, Eutelsat решила да се освободи от NTDTV.

WallStreetJournal съобщи през април, че в продължение на години Eutelsat "се опитва да проникне на китайския пазар и договорите са широко разпространен метод за постигане на тази цел". Въпреки усилията на компанията обаче, китайското правителство, контролиращо всички медийни излъчвания в страната, не е заинтересовано от подобна сделка. Според служителя на Eutelsat, китайските власти са обещали да разширят преговорите си с компанията, ако тя преустанови сигнала на NTDTV.

"Преди две години Държавното управление за радио, кино и телевизия [на Китай] ни повтаряше едно и също - "спрете тази телевизия, за да започнем разговори", казва служителят на компанията и разкрива, че Eutelsat се опитва вече години наред да се договори с Китай за пазари.

Говорителят на NTDTV Кери Ханг коментира, че "записаният от Репортери без граници разговор показва, че директорът на Eutelsat Джулиано Берета е взел преднамереното решение да се облагодетелства от Пекин, като задоволи дългогодишното му искане да преустанови сателитното излъчване на NTDTV в Китай, поставено като условие за каквито и да било бизнес сделки".

"Това е безотговорна злоупотреба и нарушаване на устава на самия Eutelsat. Сега ние апелираме към международната общественост, към Борда на директорите на Eutelsat, към притежателите на акции, към медиите и към всички привърженици на свободния поток на информация, да призоват за отмяна на безпринципното решение на шефа на компанията Берета",призова говорителят на телевизията.

Неуспешните опити в миналото на Eutelsat да влезе на китайския пазар приключват след като компанията подписва едногодишен договор с NTDTV през март 2004 г. Същата година Eutelsat отваря своя офис в Пекин. Още на 26 май 2004 г., Eutelsat уведомява NTDTV, че контролираният от китайския режим Satcom им оказва натиск да прекратят своята сателитна услуга за NTDTV.

Преди края на същата година, притежаваният от Eutelsat филиал Skylogic подписва щедър договор с китайския Satcom. След случая, международната общност оказа силен натиск и Eutelast се наложи да продължи договора си с NTDTV още за една година. Режимът обаче не спря да се опитва да повлияе на компанията и да спре излъчването на NTDTV.

На 22 март 2006 г., дългосрочният партньор на Eutelsat - Руската сателитна компания за комуникации (RSCC), съобщи на своя фирмен уебсайт, че са постигнали споразумение с Китайската корпорация „Нетком” (China Netcom Corporation / CNC) относно Пекинските олимпийски игри.

През юни 2006 г. главният представител на Eutelsat в Пекин Юджин Канди съобщи, че Eutelsat ще излъчва Олимпийските игри Пекин. Главният изпълнителен директор на Eutelsat Джулиано Берета потвърди по време на интервю с China Daily през септември 2006 г., че Eutelsat и CNC са подписали споразумение за сътрудничество при излъчването на Игрите.

Според репортаж на в. Wall Street Journal от 28 април 2008 г., Eutelsat е направил безпрецедентна сделка, даваща възможност на компанията да използва китайска ракета за бъдещи изстрелвания на сателити. Ракетата може да изведе в орбита до девет спътника едновременно.

Очаква се първият спътник да бъде изстрелян от Китай около 2010 г. С китайската ракета цената за поставяне на всеки спътник е приблизително на половина от тази на американските или европейски компании. Прогнозираната стойност на поръчката за девет спътника е 450 млн. щатски долара.

Заедно с това беше съобщено, че договорът за китайската ракета все още не е подписан, поради някакво специално условие, което не е ясно и до днес какво е било. От това Оказалият се под натиска на международната общественост резонно възниква въпроса, дали е случайност спирането на единственият нецензуриран спътников сигнал в Китай, този на NTDTV?

След изключване на сигнала на NTDTV, Eutelsat публикува кратко съобщение на Интернет страницата си, посочвайки, че източникът на проблема със спътник W5 "е в момента обект на разследване в сътрудничество с производителя на спътника Thales Alenia Space".

От компанията заявиха, че такава сериозна повреда на спътник, който е бил само пет години в експлоатация, е много рядка. Обикновено повреди като тази компрометират сериозно компанията-производител. Ако това беше истинската причина, Thales Alenia Space трябваше да са предприели сериозни мерки за ремонт и възстановяване. Но те не изглежда да правят нещо по въпроса, нито дори да се тревожат за своята репутацията си.

Само преди два месеца Eutelsat възложи на Thales Alenia Space производството на спътника W3B, който се очаква да бъде изстрелян през 2010 г. от китайската ракета. Освен това Thales е най-големият доставчик на военна електроника в Европа.

Друга компания, Alcatel-Lucent, която е съдружник и партньор на Thales Alenia Space, обяви официално, че е подписала договор за 1 милиард долара с контролираната от китайския режим China Mobile.

Първоначалното име на Thales Alenia Space бе Alcatel Alenia Space. След това тя се преименува и закупи американската компания Lucent Technology, давайки й името Alcatel-Lucent.

Alcatel-Lucent обяви своята сделка за 1 милиарда щатски долара с China Mobile на 16 юни – денят, в който бе спрян сигналът на NTDTV.

Източник: http://www.epochtimes-bg.com/2008-02/2008-07-11_05_d.html

Можете да разпечатвате и разпространявате всички статии публикувани на „Clearharmony” и тяхното съдържание, но ви молим да цитирате източника.